Wiedza

Co to jest dźwięk?



Dźwięk to nic innego jak wibracje powietrza, które zwykle przedstawia się jako fale. Twarde, gładkie powierzchnie, takie jak ściany, podłogi, sufity i przeszklenia odbijają fale dźwiękowe i powodują nieprzyjemne echo w pomieszczeniu. Dlatego mówiąc o rozwiązaniach akustycznych, często powołujemy się na tzw. czas pogłosu. Jest to czas potrzebny na obniżenie pierwotnego poziomu dźwięku o 60 dB. Aby stworzyć przyjemne warunki akustyczne w pomieszczeniu, czasem trzeba pomóc twardym powierzchniom w pochłanianiu lub tłumieniu fal dźwiękowych i skrócić w ten sposób czas pogłosu.

Hałas w pracy



Z badań wynika, że nasze środowisko akustyczne wpływa zarówno na nasze samopoczucie, jak i na naszą skuteczność. Dlatego warto uwzględnić poziom hałasu w planowaniu aranżacji miejsca pracy niezależnie od wybranych rozwiązań i typu przestrzeni biurowej. Zrównoważona akustyka w miejscu pracy sprzyja naszemu zdrowiu i sukcesom zawodowym. Hałaśliwe miejsca pracy często wywołują irytację i utrudniają skupienie się. W jednym z przeprowadzonych badań potwierdzono, że wydajność naszej pracy spada, kiedy w otoczeniu są prowadzone wyraźnie słyszalne i zrozumiałe rozmowy niezwiązane z wykonywaną przez nas pracą.

Hałas w restauracji



Ciekawe menu, wysoka jakość dań, dobra obsługa oraz przyjazny wystrój – to kluczowe czynniki, które decydują o powodzeniu restauracji. Nie jest to jednak kompletna lista - wielu restauratorów nie docenia znaczenia właściwej akustyki w swoim lokalu. Poziom hałasu, możliwość skutecznej komunikacji z rozmówcą, poczucie prywatności. Klientom najbardziej przeszkadza wysoki poziom hałasu w restauracji. Także prywatność okazuje się istotna. Brak akustyki wpływa że ich rozmowa jest słyszalna przez innych. Choć środowisko akustyczne w restauracji jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o jej komforcie i nastroju, a pośrednio także o jej popularności i biznesowym powodzeniu, to często jest ono pomijane lub zaniedbywane. Akustyka danego lokalu zależy od układu wnętrza, wyposażenia oraz od użytych materiałów wykończeniowych. Te czynniki decydują, jak duża część energii dźwiękowej zostanie pochłonięta przez materiały, a ile z niej ulegnie odbiciu, zwiększając hałas, który jest uciążliwy dla klientów.